Het verschil tussen relatiegeschenken en giveaways uitgelegd

Relatiegeschenken, premiums, giveaways… allerlei ‘cadeautjes’ die je vanuit je bedrijf kunt geven. Er zit wel degelijk verschil in deze begrippen. Weet je de verschillen, dan kun je veel gerichter en efficiënter zoeken. Het moet natuurlijk wel iets zijn wat geschikt is, niet te groot en niet te klein. Giveaways zijn kleiner, maar niet minder effectief. Je moet dan natuurlijk wel het juiste cadeau bij het juiste doel hebben. Weet wat je geeft, want een te groot cadeau kan overkomen als poging tot omkoping en kan een ongemakkelijk gevoel geven. Een te klein cadeau, zoals aanstekers bedrukken,  kan erg karig overkomen en kan zelfs de relatie doen verwateren.

Relatiegeschenken zijn persoonlijk

Alles valt te bedrukken om het effect van het cadeau te verhogen. Je wilt immers iemand iets geven, maar ook zelf opvallen en onthouden worden. Een relatiegeschenk geef je echt als cadeau. Dat is vaak persoonlijker en wat groter, duurder. Dat kan zijn om iemand te bedanken, om een cadeautje voor een jubileum te geven et cetera. Een relatiegeschenk geef je aan bestaande relaties. Klanten, leveranciers, medewerkers… Relatiegeschenken zijn heel uiteenlopend. Je kunt een fles wijn of een wijnset geven, een powerbank, speaker of een luxe merkpen. Een relatiegeschenk moet bovendien nuttig én persoonlijk zijn. Een vegetariër een barbecueset geven is wellicht niet helemaal de juiste manier.

Giveaways om nieuwe relaties aan te boren

Een giveaway is meer om attentie op te roepen. Om aandacht te krijgen. Deze cadeautjes zijn vaak voor potentiële relaties en zijn kleiner. Ook giveaways zijn vaak voorzien van een logo. Een niet-bestaande relatie moet immers wel weten war het vandaan komt. Dat is bij giveaways nog belangrijker dan bij relatiegeschenken. Giveaways zijn bijvoorbeeld sleutelhangers, pennen of anti-stressballetjes. Ze zijn geschikt om ter promotie op straat uit te delen of voor op een beurs. In dat laatste geval zet je ze in om mensen naar je stand te trekken of om ze te bedanken voor hun bezoek. 




1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *