Als je iets besteld bij een webwinkel dan heb je te maken met e-commerce. E-commerce is een enorm groeiende branche en webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Doordat de concurrentie steeds meer word onder webshops blijven webshops constant met nieuwe innovaties komen. Door constant te blijven innoveren creëert een online winkel een voordeel ten opzichte de concurrent. Door deze pluspunten van de webwinkel bestel je bij deze webwinkel en niet bij de concurrent. Want zeg nou zelf: Je besteld toch alleen ergens als die webwinkel jou iets meer te bieden heeft? In dit artikel behandelen wij de meest actuele e-commerce ontwikkelingen van dit jaar.
Snel je pakket in huis hebben
Een groeiende ontwikkeling is het steeds vlugger leveren van artikelen. Als je eerst iets kocht bij een online winkel kon je ervan uitgaan dat het een paar dagen of zelfs een paar weken zou duren voordat je het product zou ontvangen. Dit is tegenwoordig verleden tijd. Webwinkels halen alles uit de kast om zo snel mogelijk je bestelde product bij jouw thuis te bezorgen. Veel webshops bieden voor 23.59 besteld is morgen thuis bezorgd. De vraag is tegenwoordig hoog naar vandaag besteld morgen in huis winkels. Daarom bestaan er sites zoals bijvoorbeeld Morgenbinnen.nl die lijsten geven van online winkels die de volgende dag leveren. Zo hoef je zelf als consument niet op zoek te gaan naar webwinkels die de volgende dag in huis leveren.
Achteraf betalen bij steeds meer webwinkels
Ook is achteraf afrekenen een nieuwe trend geworden. Steeds meer mensen zijn op zoek naar webwinkels waar ze achteraf kunnen betalen. Dit achteraf betalen word geregeld via externe betaalpartijen zoals Klarna of Afterpay. Sommige websites hebben overzichten gemaakt van deze online winkels waar je achteraf kunt betalen. Hierdoor kan de consument makkelijk deze webwinkels vinden. Achteraf betalen wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, zo heb je met Klarna en Afterpay een applicatie waarin je duidelijk kunt zien wat je nog moet betalen en wat je al betaald hebt. Ook kan je bij deze betaalmethodes er voor kiezen om je openstaande facturen in stukken af te betalen. Het later betalen wordt dus steeds makkelijker gemaakt.
Steeds duurzamer
Ook is er een geheel andere eis bij gekomen bij webwinkels die weinig met klanttevredenheid te maken heeft. Dit is steeds duurzamer bezorgen. Veel pakketdiensten stappen over naar CO2-neutrale levering en rijden elektrisch. Naast het elektrisch rijden, worden verpakkingsmaterialen zoals plastic steeds vaker vervangen door iets duurzamers. Ook ontvang je bij de meeste bestellingen geen papieren factuur meer bij je pakketje, maar krijg je de prijsopgave digitaal opgestuurd wat bekend staan als een e-factuur. Bedrijven onderscheiden zich dus niet alleen in het klantgemak, maar proberen ook positieve aandacht te krijgen door iets goeds te doen voor de wereld.